Prominutí pokuty za neoznámení osvobozeného příjmu

Poplatníci - fyzické osoby mají, v souladu s ustanoveními zákona o daních z příjmů (dále jen „ZDP“), povinnost oznámit správci daně přijetí příjmu osvobozeného od této daně, pokud jednotlivý příjem přesáhne částku 5 000 000 Kč. Oznamovat není nutné pouze příjmy, které si může správce daně zjistit z jím dostupných rejstříků či evidencí (např. osvobozený příjem z prodeje rodinného domu).

Oznámení musí být podáno nejpozději ve lhůtě pro podání daňového přiznání za zdaňovací období, v němž poplatník příjem obdržel. Jelikož se k této povinnosti váží relativně vysoké pokuty, aktualizovalo v srpnu 2022 Generální finanční ředitelství pokyn (GFŘ D-56 nahrazující pokyn GFŘ D-28), kterým se stanoví postup správce daně a podmínky, za kterých lze tyto pokuty částečně či zcela prominout. Nově umožňuje pokyn D-56 až 100% prominutí pokuty, pokud je oznámení podáno do 150 dnů po uplynutí zákonné lhůty. Pojďme si tedy připomenout možnosti, za kterých mají poplatníci možnost o prominutí pokuty požádat.

Pokuta za neoznámení osvobozeného příjmu

V případě, že poplatník nesplní (případně je v prodlení) svoji oznamovací povinnost, je tato nečinnost podle ZDP pokutována následovně:

  • 0,1 % z částky neoznámeného příjmu, pokud poplatník podá oznámení dodatečně sám bez vyzvání správce daně,
  • 10 % z částky neoznámeného příjmu, pokud poplatník podá oznámení v náhradní lhůtě po výzvě správce daně, nebo
  • 15 % z částky neoznámeného příjmu, pokud poplatník nepodá oznámení ani v náhradní lhůtě.

Prominutí pokuty za neoznámení osvobozeného příjmu

Pokutu lze zcela nebo zčásti prominout, pokud k nepodání oznámení došlo z ospravedlnitelného důvodu. K prominutí může dojít na základě individuální žádosti poplatníka, přičemž platí, že úhrada pokuty není překážkou případného prominutí.

Překážkou prominutí je naopak porušení tzv. podmínky spolehlivosti. Jinými slovy, prominutí pokuty není možné, pokud poplatník v posledních 3 letech závažným způsobem porušil daňové nebo účetní předpisy, přičemž se mimo fyzickou osobu (poplatníka) zkoumají také všechny právnické osoby, ve kterých tato fyzická osoba je nebo byla v uplynulých 3 letech statutárním orgánem nebo členem statutárního orgánu. Pokyn také specifikuje, co se závažným porušením rozumí.

Pokud správce daně dospěje k závěru, že výše uvedená podmínka je splněna, posoudí rozsah, ve kterém je možné pokutu prominout.

Prvním kritériem je již zmíněný ospravedlnitelný důvod nepodání či prodlení oznámení, kdy by se mělo jednat o výjimečný případ, který je z lidského hlediska omluvitelný a který z hlediska materiálního představuje prohřešek spíše formalistický (například nepříznivý zdravotní stav poplatníka znemožňující splnění povinnosti).

Druhým kritériem je pak zohlednění četnosti, s jakou poplatník v minulosti porušil své daňové povinnosti.  Kombinací těchto dvou kritérií pak správce daně posoudí výši prominutí pokuty.

Budete-li mít v souvislosti s výše uvedeným jakékoli dotazy, neváhejte se obrátit na naše odborníky.

Autorka: Hana Račanská, Senior specialistka daňového oddělení