Novela zákoníku práce

Novela zákoníku práce je již schválena.
V našem červnovém Payroll Newsletteru jsme vás informovali o návrhu novely zákoníku práce, která v té době ještě nebyla projednána Senátem. Během letního období tuto novelu Senát s připomínkami vrátil zpět do Poslanecké sněmovny, která nakonec 12.9.2023 návrh schválila ve svém původním znění. V neděli 17. 9. 2023 byla novela podepsána prezidentem.

Novela nabyde účinnosti 1. 10. 2023 (změny týkající se dovolené dohodářů a nepřetržitého odpočinku v týdnu budou účinné od 1. 1. 2024).

Níže uvádíme podrobný přehled novelizovaných změn:

Práce na dálku / Home office

Práci na dálku bude možné dohodnout pouze písemně, nově už ale v návrhu zákona není specifikováno stanovení obsahu dohody a je na obou stranách, aby si obsah dojednaly.

Výpovědní doba u dohody o práci na dálku bude 15 dnů, případně se strany budou moci dohodnout na jiné délce výpovědní doby, pouze však za podmínky, že bude stejná pro obě strany. Bude také možné, aby se strany dohodly na její nevypověditelnosti.

Zaměstnavatel bude moci nařídit HO zaměstnanci pouze tehdy, pokud to stanoví stát (nouzový stav; uzavření některých částí subjektů ze závažných důvodů apod.) a za podmínky, že místo výkonu práce na dálku bude pro výkon práce způsobilé.

K největší úpravě došlo v podmínkách kompenzace nákladů na práci z domova – v původním návrhu byla tato kompenzace povinná, v současném znění je uvedena možnost písemně se dohodnout, že zaměstnanci náhrada nákladů za výkon práce na dálku nepřísluší. Další možností je stanovení paušální částky náhrady nákladů, na základě vyhlášky Ministerstva práce a sociálních věcí, a to buď ve vnitřním předpisu zaměstnavatele, nebo ujednáním obou stran. 

Digitalizace a doručování

Novela  stanoví pravidla pro doručování důležitých dokumentů, upravuje seznam těchto dokumentů a umožňuje, aby dvoustranné dokumenty týkající se vzniku, změn nebo zániku pracovněprávního vztahu byly uzavírány a doručovány elektronicky.

K elektronickému doručování však musí zaměstnanec dát písemný souhlas a sdělit zaměstnavateli pro tento účel svoji elektronickou adresu.

V případě doručování jednostranných dokumentů (např. mzdový výměr, výpověď, zrušení pracovního poměru ve zkušební době, okamžité zrušení pracovního poměru) bude upřednostňováno doručení do vlastních rukou. Elektronické doručování těchto dokumentů od zaměstnavatele bude možné pouze v případě, že daný dokument bude podepsán uznávaným elektronickým podpisem. Písemnost bude doručena dnem, kdy zaměstnanec potvrdí její převzetí a pokud takto neučiní, uplatní se fikce doručení po uplynutí 15denní lhůty ode dne jejího dodání. 

Informování o obsahu pracovního poměru

Povinností zaměstnavatele bude informovat zaměstnance do 7 dnů od vzniku pracovního poměru o jejich právech a povinnostech určených zákonem a vyplývajících z jejich pracovněprávního vztahu. O změnách by měli být zaměstnanci informováni nejpozději v den jejich účinnosti.

Dojde také k rozšíření okruhu povinně sdělovaných údajů a povinných informací, které musí zaměstnavatel zaměstnanci poskytnout; toto bude platit i pro vysílané zaměstnance.

Zaměstnavatel bude moci poskytovat informace také v elektronické podobě, bude jeho povinností doložit, že zaměstnanci sdělené informace obdrželi.

Dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr

  1. Rozvrh pracovní doby - novela stanoví povinnost zaměstnavatele seznámit zaměstnance s rozvrhem pracovní doby alespoň 3 dny před začátkem směny nebo období, na které je rozvrh vypracován, pokud se obě strany nedohodnou na jiné době. Pokud ale danou směnu zaměstnavatel nezruší včas, je povinen zaplatit zaměstnanci směnu v plné výši.
  2. Informační povinnost – rozšíření - na dohody bude platit rozšířená informační povinnost obdobně jako u pracovních smluv. Informování zaměstnance o určitých skutečnostech, které souvisejí s obsahem pracovního poměru, a to do 7 dnů ode dne jeho vzniku, případně o změnách obsahu pracovního poměru nejpozději v den účinnosti těchto změn. Pokud bude zaměstnanec informován v elektronické podobě – musí existovat možnost, aby si zaměstnanec dokument mohl vytisknout nebo uložit. Zaměstnavatel musí i nadále archivovat doklad o předání této informace zaměstnanci.
  3. Žádost o trvalý pracovní poměr - zaměstnanci pracující na dohodu budou mít nově právo požádat o trvalý pracovní poměr, pokud zaměstnanec na dohodu odpracoval u zaměstnavatele za posledních 12 měsíců minimálně 180 hodin.
  4. Zaměstnanec má právo žádat za určitých okolností zaměstnavatele o odůvodnění výpovědi dané zaměstnavatelem. Zaměstnavatel pak bude povinen zaměstnance bez zbytečného odkladu písemně informovat právě o důvodech výpovědi.
  5. Nárok na dovolenou DPČ/DPP – bude nastavena fiktivní pracovní doba v délce 20 hod/týden. Pro výpočet se může použít univerzální vzorec:  počet celých odpracovaných násobků týdenní pracovní doby (TPD) / 52 x TPD x výměra dovolené. Výsledek vyjde v hodinách.
  6. Příplatky - Zaměstnanci na dohodu mají nově nárok na příplatky za směnnost, svátky i přesčasy (též náhradní volno za přesčas), noční práci, práci ve svátek, práci ve ztíženém pracovním prostředí, za práci o sobotách a nedělích,
  7. Překážky v práci - podle novely budou mít právo na poskytnutí veškerých překážek v práci.
  8. Ošetřovné – budou mít nárok na ošetřovné v případě, že se podílí na nemocenském pojištění. 

Na DPP a DPČ se mají vztahovat z větší části stejná pravidla jako na pracovní poměr, s následujícími výjimkami: 

  • převedení na jinou práci a přeložení;
  • dočasného přidělení;
  • odstupného;
  • dovolené;
  • skončení pracovního poměru;
  • odměňování;
  • cestovních náhrad a náhrad za práci na dálku. 

Zaměstnavatel i nadále nemá mít povinnost přidělovat zaměstnanci práci. Jediným přijatým pravidlem, které má omezit nejistotu ohledně DPP a DPČ, má být nové pravidlo, že zaměstnavatel je povinen rozvrhnout každou přidělenou práci nejméně 3 dny předem, tj. před začátkem směny nebo období, na něž je pracovní doba rozvržena, pokud se nedohodne se zaměstnancem na jiné době seznámení (která může být i kratší než 3 dny). 

Rodičovská dovolená

Písemná žádost zaměstnance o poskytnutí rodičovské dovolené s uvedením plánované doby trvání rodičovské dovolené bude muset být podána alespoň 30 dnů před nástupem.

Autorky článku: Martina Farářová, Eva Váňová