Může správce daně použít kamerové záznamy ke zpochybnění knihy jízd?

O případu, kdy správce daně využil kamerové záznamy policie pro zpochybnění knihy jízd a zamítnul tak uplatněný odpočet DPH z pořízeného vozidla, rozhodoval Ústavní soud.

Policie České republiky (dále jen „Policie“) vybudovala na silnicích a dálnicích systém Centrální automatické kontroly vozidel (dále jen „CAKV“) pomocí kterého nepřetržitě monitoruje zejména provoz pro účely pátrání po vozidlech a zabezpečení veřejného pořádku v dopravě. Podle SPZ se tak dá zpětně zjistit, v jakých místech se konkrétní vozidlo pohybovalo. 

Záznamy ohledně pohybu vybraného vozidla si od Policie vyžádal správce daně v rámci daňového řízení, kdy daňový subjekt uplatnil nárok na odpočet DPH z nákupu automobilu. Správce daně měl při předložení knihy jízd důvodné pochybnosti, že záznamy uvedené v knize jízd jsou nevěrohodné (první jízda dle knihy jízd předcházela dni převzetí vozidla). Po získání záznamů z CAKV od Policie a jejich prověření správce daně zjistil, že údaje v knize jízd neodpovídají skutečnému pohybu vozidla. Dospěl tak k závěru, že daňový subjekt neprokázal naplnění podmínek pro vznik nároku na odpočet DPH. Využití údajů z CAKV správcem daně vyústilo až v soudní spor. 

Nejvyšší správní soud (dále jen „NSS“) se ve svém rozhodnutí 9 Afs 147/2020 - 34 zabýval otázkou, zda Policie byla oprávněna zpracovat a poskytnout záznamy z CAKV  pro daňové účely správci daně. NSS potvrdil správnost postupu Policie a správce daně s odůvodněním, že správce daně oslovil Policii až poté, co od daňového subjektu obdržel knihu jízd, která působila nevěrohodně. Podle rozhodnutí NSS byl správce daně oprávněn kamerové záznamy o pohybu vozidla požadovat, jelikož se jednalo o údaje nezbytné pro správu daní a Policie je subjektem povinným tyto údaje správci daně poskytnout. NSS se neztotožnil se stížností daňového subjektu, že záznamy byly Policií pořízeny až na základě výzvy správce daně, neboť Policie jimi disponovala již v době, kdy byla vyzvána. Dle názoru NSS záznamy nepředstavují nezákonně pořízený důkaz.  

Rozhodnutí NSS však bylo zrušeno nálezem Ústavního soudu (dále jen „ÚS“) ÚS 2621/22 ze dne 14. února 2023. ÚS shledal logickou námitku daňového subjektu, že Policie nutně musela zpracovat záznamy na základě výzvy správce daně, neboť musela minimálně utřídit záznamy do podoby, které správce vyžadoval a předat je. ÚS zdůraznil, že danou záležitost je nutné posoudit komplexně se všemi možnými dopady do ústavně zaručených práv kontrolovaných osob a tedy je nutné, aby se NSS s námitkami daňového subjektu důsledně vypořádal, což se dle jeho názoru nestalo. NSS tak bude ve věci použití záznamů z CAKV správcem daně rozhodovat znovu.

Autorky: 

Veronika Soukupová, senior konzultantka daňového oddělení
Radka Dubnová, manažerka daňového oddělení