Nefinanční benefity táhnou, 27.4.2016

Podle 70 % dotázaných personalistů jsou peníze stále nejdůležitějším faktorem, který na kandidáty v procesu náboru pracovních sil zabírá. Zároveň však vzrůstá zájem kandidátů o nefinanční benefity, jako je vzdělávání, o čemž je přesvědčeno 41 % personalistů, možnost kariérního růstu (40 %) nebo flexibilní pracovní doba (34 %).

Vyplývá to z průzkumu společností Mazars a Vilímková, Dudák & Partners, „U uchazečů o zaměstnání v posledních letech pozorujeme rostoucí tendenci neohlížet se pouze na finanční hledisko. Stále významnější je pro ně i kariérní růst a možnost dalšího vzdělání. Rovnováha mezi prací a volným časem začíná být pro většinu uchazečů stejně důležitá jako finanční ohodnocení, proto roste poptávka po místech s možností flexibilní pracovní doby,“ vysvětluje Jana Boštíková , vedoucí oddělení HR & Payroll Services Mazars. 

Vyplývá to z průzkumu společností Mazars a Vilímková, Dudák & Partners, „U uchazečů o zaměstnání v posledních letech pozorujeme rostoucí tendenci neohlížet se pouze na finanční hledisko. Stále významnější je pro ně i kariérní růst a možnost dalšího vzdělání. Rovnováha mezi prací a volným časem začíná být pro většinu uchazečů stejně důležitá jako finanční ohodnocení, proto roste poptávka po místech s možností flexibilní pracovní doby,“ vysvětluje Jana Boštíková, vedoucí oddělení HR & Payroll Services Mazars. 

Podle průzkumu, kteréhose zúčastnilo 101 předních českých HR specialistů, si proces náboru vyhodnocujezhruba sedm z deseti (69 %) firem. Pro více než polovinu personalistů (51 %) jeměřítkem jeho úspěšnosti doba setrvání a úspěšnost vybraného zaměstnance nakonkrétní pozici. Druhým nejvýznamnějším kritériem je pak rychlost obsazení pozice(46 %). 

Chybějí vhodní kandidáti 

Roste počet firem, které se potýkají s nedostatkem vhodných a kvalifikovanýchkandidátů. Nábor zejména na specifické pozice v určitých regionech je stáleobtížnější. Některé firmy musely ustoupit z vysokých nároků, jiné sipředcházejí uchazeče právě flexibilní pracovní dobou, možností práce z domovači zvýšením nabídky benefitů. V některých případech firmy připouštějí, že samynebyly při náboru dostatečně aktivní nebo při něm podcenily marketing. 

„S problémem najít vhodného kandidáta na specializované pracovní pozice sesetkává výrazná většina personalistů. V době rostoucí ekonomiky a nízkénezaměstnanosti, kdy poptávka na trhu práce převyšuje nabídku, je o kvalitníkandidáty nouze. Za těchto okolností je dobře zvolená marketingová strategiepro účinný nábor velmi důležitá,“ připomíná Ivana Folwarczná Martinková zespolečnosti Vilímková, Dudák & Partners a dodává: „Za situace převisu poptávky nad nabídkou především u technických oborů pakuchazeči v mnoha případech mají vyšší platové požadavky, které zaměstnavatelébuď odmítají akceptovat, nebo si prostě takovou pracovní sílu nemohou dovolit.“

Publikováno v deníku Právo, 27.4.2016.