Mediaguru.cz: Ziskovost evropských mediálních firem se snižuje, 14.1.2014

Žádné jiné odvětví nezažilo v uplynulých dvaceti letech tolik změn jako mediální sektor, konstatuje na úvod své studie auditorská společnost Mazars, která zkoumá hlavní ekonomické faktory stovky mediálních firem, působících na evropském a americkém mediálním trhu (název: Global Transition in the Age of Digital Media, 2013).

Po bankrotu investiční banky Lehman Brothers v roce 2008 zaznamenala média prudký pokles reklamních výnosů, který negativně ovlivnil celé odvětví. Obtížný byl především rok 2008. Americký a evropský trh se ale podle studie s následky ekonomického poklesu vyrovnaly odlišně: zatímco americký trh se od roku 2010 vrátil z pohledu výnosů mediálních firem k růstu – zejména díky mladým digitálním firmám (Google, Facebook, eBay) – evropský spíše stagnoval. Nůžky mezi vývojem za oceánem a v Evropě se tak podle studie zvětšují. Tempo růstu se navíc v Evropě od roku 2010 zpomalilo.

Snižuje se také profitabilita (poměr EBITDA a výnosů) především evropského mediálního odvětví. Studie naznačuje, že i v tomto ukazateli si americké společnosti vedou lépe než evropské, u kterých nejnižší profitabilitu studie shledává ve vydavatelském sektoru.

Studie si zároveň všímá většího nárůstu fúzí a akvizic, jejichž hodnota dosáhla v roce 2012 cca 28 mld. USD. Předpokládá zároveň, že akvizice budou přibývat i v následujících letech. Motivované budou zejména vidinou rychlého růstu a zajištěním si přítomnosti na rozvíjejícím se digitálním trhu.

Článek založený na studii Mazars "Global Transition in the Age of Digital Media, 2013" naleznete zde .

Celá studie je ke stažení níže.