HN - Slováci kupují český Electro World, 17.5.2014

Druhý největší kamenný řetězec s elektronikou v Česku Electro World včera oznámil změnu majitele. Síť 26 prodejen do roka převezme slovenský konkurent a jednička tamního trhu, společnost Nay. Ta už se jednou z českého trhu stáhla, přesto má nyní ambice stát se v Česku a střední Evropě lídrem.

Nay kupuje ztrátový Electro World od britské skupiny Dixons Retail, pro niž byl český byznys v celém portfoliu zanedbatelný. Výši ani detaily transakce nechce ani jeden z hráčů do jejího schválení antimonopolním úřadem komentovat. Dixons jen sdělila, že za firmu obdrží „malou částku s platbou rozloženou do tří let“.
Poradenská firma Mazars pro HN z veřejně dostupných dat spočítala, že Slováci by za řetězec mohli zaplatit až miliardu korun. „Hodnota Electro Worldu by se mohla pohybovat v rozmezí od 25 do 30 milionů liber (tj. od 843 milionů do jedné miliardy korun),“ řekl HN Jiří Šimek, vedoucí znaleckého ústavu Mazars.
„Český trh je drsný“ Podle analytiků se Electro Worldu v Česku zatím stejně jako konkurenci nepovedlo ukrojit větší než několikaprocentní podíl na trhu elektronického spotřebního zboží.

„Electro World je ve střední Evropě silnou značkou, ale zdejší trh je velmi náročný. Je tu velká konkurence a vybudovat si pozici lídra je složité,“ řekla mluvčí společnosti Dixons Retail Hannah Collyerová. Electro World hospodařil v uplynulých letech se ztrátami. Jen loni vykázal ztrátu 188 milionů korun při tržbách 4,3 miliardy korun.

Slovenský Nay, který se neúspěšně pokusil o vstup na český trh už v roce 2008, ohlásil návrat loni na podzim. V tuzemsku se posléze začalo spekulovat, že Slováci koupí jedničku na českém trhu, společnost Datart – síť 31 prodejen s obratem přesahujícím čtyři miliardy korun, kterou chce údajně prodat její francouzský majitel Darty. Podle informací HN Nay skutečně o akvizici Datartu vyjednával.
„Řetězec Nay na Slovensku hodně funguje tradičním kamenným způsobem. E-shop jim úplně neběží,“ přiblížil šéf slevového agregátoru Skrz.cz Mario Megela, který sleduje český i slovenský trh e-shopů. Stejného názoru je i Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.
 Podle nich je možná právě to důvodem spojení Nay, který ovládá 15 procent slovenského trhu s elektronikou, a Electro Worldu. Datart totiž v uplynulých dvou letech více propojil své internetové a kamenné aktivity, aby stáhl rostoucí podíl internetových konkurentů, jako je Alza či Mall, na celkových prodejích elektronického zboží.
„Podle našich výsledků dosáhl na začátku letoška čtyřiceti procent,“ odhadl jejich podíl pro HN Luboš Drhovský ze společnosti Gfk. Značka Electro World v ČR zůstane Aby Nay z Electro Worldu vybudoval českou jedničku, bude muset podle odborníků dobře rozložit síly mezi svůj e-shop a kamenné prodejny. „Internetové nákupy elektroniky táhnou hned z několika důvodů. Na internetu se mnohem lépe vybírají a srovnávají technické parametry spotřebičů. Zboží se tu navíc kupuje mnohem levněji. Zejména u černé elektroniky jsou marže stlačené úplně na minimum,“ upozornil Vetyška.
 Cenu zboží v „původních“ řetězcích s elektronikou zvedají vysoké náklady na provozování sítě kamenných prodejen a skladů. Nay již naznačil, kde vidí prostor pro snižování těchto výdajů a tím i prostor pro zlevňování. „Chceme využít synergie v oblasti logistiky, marketingu a administrativy,“ řekl HN František Vámoši z marketingového oddělení firmy. Zavírat pobočky podle jeho slov společnost zatím neplánuje. V tuzemsku nechystá ani přejmenování. „Na Slovensku budou prodejny přejmenovány na Nay Elektrodom,“ upřesnil Vámoši.

Bylo publikováno v Hospodářských novinách, 25.5.2014.

Downloads

Share