Dobrá zpráva pro firemní opozdilce, daňová správa nebude dávat pokuty, 26.2.2016

Na serverech finanční správy bylo včera odpoledne 190 tisíc kontrolních hlášení, která jí poprvé poslali firemní plátci DPH. Limit, dokdy měli přehledy svých lednových faktur dodat, vypršel v noci na pátek. Desítky tisíc podniků lhůtu ale nestihly – berní úředníci počítají s tím, že celkem by hlášení mělo dorazit na 300 tisíc. Protože nástroj, který má podle ministra financí Andreje Babiše pomoct bojovat s daňovými úniky, naběhl letos rovnou naostro a bez zkušebního období, daňová správa bude v počátku k opozdilcům benevolentní.

„Co se týká pokut ve výši tisíc korun, ty finanční správa udělovat nebude,“ říká mluvčí daňových kontrolorů Petra Petlachová. Nejde ovšem o generální pardon – žít bude jen do té doby, než vstoupí v platnost dodatečná novela zákona o kontrolních hlášeních. Ta by měla zřejmě od června režim sankcí trochu zmírnit, kvůli jeho přísnosti byl Babiš terčem kritiky.
Tisícikorunovou pokutu má dostat automaticky ten, kdo se byť o pár hodin opozdí s odevzdáním kontrolního hlášení. To mají firmy i živnostníci (ti však nikoliv měsíčně, ale čtvrtletně), kteří jsou plátci DPH, odevzdat nejpozději do 25. dne následujícího měsíce. Jde o agregovaný přehled všech vydaných i přijatých faktur. Speciální program pak bude data porovnávat a hledat, jestli se výkazy firem shodují. Když najde chybu, analytici finančního úřadu ji prověří. Na DPH se ročně podle odhadů vybere až o 80 miliard méně, než by mohlo. Kontrolní hlášení by podle plánů Babiše a šéfa finanční správy Martina Janečka mělo toto číslo výrazně snížit. 

Více času

V lednu Babiš slíbil, že ti, kteří se sice opozdí, ale hlášení dodají dřív, než je k tomu vyzve daňová správa, žádnou tisícikorunovou pokutu nedostanou. Zároveň připustil, že vyšší sankce – 10, 30 a 50 tisíc za vážnější prohřešky – bude možné v určitých případech odpustit, což nynější zákon nedovoluje.
I s nimi ale berní úředníci budou do léta, až začne platit nová podoba kontrolních hlášení, šetřit. „Vyšší pokuty budeme před účinností novely udělovat zcela výjimečně. Jde o to, že důvod pro vydání prvních pokut nastane v zásadě nejdříve v polovině března a účinnost novely předpokládáme od 1. června, což je časový rozdíl přesahující pouze dva měsíce,“ tvrdí Petlachová.
Pro daňové poradce, kteří se s kontrolními hlášeními budou nejčastěji potýkat, je tohle jen částečná náplast. Právě oni spolu s politickou opozicí vládního kabinetu jsou nejvýraznějšími kritiky. Mimo jiné jim přijde, že povinnost poslat hlášení do 25. dne následujícího měsíce je příliš krátká. „Faktury za předchozí měsíc docházejí ještě v půli měsíce následujícího, účetnictví je třeba zkontrolovat, podat se musí také přiznání k DPH,“ zlobí se majitel účetní firmy Kodap Vlastimil Sojka.

Bez dovolené

Sojkovi vadí také to, že na jakoukoli výzvu k opravě od finančního úřadu je potřeba zareagovat do pěti dní. Prý to povede k tomu, že daňaři si v podstatě nebudou moct brát dovolenou a lidé, kteří si účty spravují sami, budou muset pořád kontrolovat datovou schránku a e-mail.
„Za úspěch je možné považovat již vládní návrh na změnu lhůty z pěti kalendářních dnů na pět pracovních dnů, ale rozumné by bylo lhůtu o pár dní prodloužit,“ podotýká k tomu Petr Drahoš z poradenské agentury Mazars.
Kontrolní hlášení je prvním velkým zápisem Andreje Babiše do daňové soustavy. Tím dalším má být elektronická evidence tržeb, jež po půlročních obstrukcích ODS a TOP 09 prošla v únoru sněmovnou. Až ji schválí Senát a podepíše prezident, měla by začít platit na podzim. Restaurace a obchody pak budou muset všechny účtenky posílat na digitální orazítkování na servery finanční správy.

***

BOJ S ÚNIKY

Lepší výběr daní a hlavně DPH byl jedním z hlavních bodů, s nimiž zkraje roku 2014 nastoupil Andrej Babiš na ministerstvo financí. Podle některých odhadů se na DPH ročně odvede až o 80 miliard méně, než by mohlo.
Kontrolní hlášení umožní finanční správě porovnávat, zda faktura, kterou jedna firma vykáže, se skutečně objeví v účetnictví i té firmy, která ji měla přijmout. Inspirace přišla ze Slovenska. Do systému se posílá souhrnný přehled faktur, které obsahují IČO obou stran plnění, datum a evidenční číslo dokladu.
Dalším klíčovým nástrojem, který má zúžit prostor pro daňové úniky, je elektronická evidence tržeb. Ta znamená, že nejprve restaurace a obchody, později i další podnikatelé budou muset každou účtenku předtím, než ji vydají zákazníkovi, odeslat na server finanční správy. Doklad se tam orazítkuje, takže o něm vznikne záznam. Vydávání účtenek budou v terénu kontrolovat stovky úředníků.

4 procenta odevzdaných kontrolních hlášení byla formálně s chybou, to znamená, že například neměla vyplněnou e-mailovou adresu či ID datové schránky.

Publikováno v Hospodářských novinách, 26.2.2016.

Share