Mám dvě zaměstnání. Co dělat, abych neztratil na daních a odvodech, 9.9.2016

Mnozí Češi pracují současně pro dva zaměstnavatele, ať už během celého roku, nebo pouze po jeho část. To je i případ Petra z Prahy. Splácí hypotéku a napjatý domácí rozpočet řeší tím, že si našel druhé zaměstnání. „Jak je to se zdaněním příjmu a odvody na sociální a zdravotní pojištění?“ ptá se. Na dotazy čtenáře odpovídá Gabriela Ivanco ze společnosti Mazars.

Jestliže uzavřu s druhým zaměstnavatelem standardní pracovní smlouvu, slyšel jsem, že tento druhý příjem již není zdaněn. Je to pravda?

To, že zdanění podléhá pouze jedna mzda a z druhé mzdy se již žádné daně neplatí, je častý omyl. Zaměstnancům pracujícím na standardní pracovní smlouvu, ať už třeba pouze na zkrácený úvazek, je z hrubé mzdy srážena daň z příjmu a také pojistné na sociální zabezpečení a zdravotní pojištění, a to i když zaměstnanec pracuje pro více zaměstnavatelů současně.

Jak to bude s odvody? Musím z obou příjmů platit stejně, nebo existují nějaké výjimky?

Máte-li dvě zaměstnání, z hrubé mzdy vám oba zaměstnavatelé musí srážet každý měsíc 6,5 % na sociální zabezpečení a 4,5 % na zdravotní pojištění. Při výpočtu povinného pojistného se neuplatňují žádné daňové slevy, při stejné hrubé mzdě u dvou zaměstnavatelů je tedy povinné pojistné u obou stejně vysoké.

Na jaké daňové slevy mám nárok a mohu je uplatnit u obou zaměstnavatelů?

Každý zaměstnanec má nárok na slevu na poplatníka, jejíž měsíční výše činí 2 070 korun. Dalšími daňovými slevami jsou například sleva na studenta nebo sleva na invaliditu. Dále je možné daň z příjmu snížit o daňové zvýhodnění na děti, které ovšem může uplatnit vždy jen jeden z rodičů.

Ovšem pozor, veškeré uvedené slevy lze uplatnit vždy pouze u jednoho zaměstnavatele, případně postupně u více zaměstnavatelů, ale nikoli zároveň. Aby bylo možné všechny tyto daňové slevy a daňová zvýhodnění uplatnit, musí zaměstnanec u zaměstnavatele podepsat prohlášení k dani a dodat mu příslušné dokumenty (např. potvrzení o studiu).

U které zaměstnavatele mám podepsat prohlášení k dani, jsou na to nějaká pravidla?

V praxi podepisuje zaměstnanec prohlášení k dani u toho zaměstnance, u něhož má vyšší hrubou mzdu nebo pro něj pracuje dlouhodobě. Kupříkladu bezdětný zaměstnanec pracující současně pro dva zaměstnavatele na zkrácený úvazek za hrubou měsíční mzdu 13 500 korun u každého z nich má u prvního zaměstnavatele čistou mzdu 11 369 korun a u druhého zaměstnavatele, kde nemá podepsáno prohlášení k dani, pouze 9 299 korun.

Jak to bude s daňovým přiznáním, když mám dva zaměstnavatele, musím ho podávat sám?

Zaměstnanec, kterému byla alespoň v jednom měsíci roku 2016 odvedena zálohová daň z příjmu od dvou zaměstnavatelů současně, si musí za rok 2016 podat daňové přiznání sám. V takovém případě za vás zaměstnavatel nemůže vyřídit daňové záležitosti formou ročního zúčtování daně. K vyplnění daňového přiznání budete v tomto případě potřebovat "potvrzení o zdanitelných příjmech" od všech zaměstnavatelů, u kterých jste během roku 2016 pracoval.

Pokud byste si přivydělával během roku příležitostně na dohodu o provedení práce s měsíční odměnou do 10 tisíc korun u zaměstnavatele, u kterého jste nepodepsal prohlášení k daní, s daněmi si starost dělat nemusíte. V takovém případě je totiž odvedena pouze srážková daň a váš druhý zaměstnavatel za vás roční zúčtování daně provést může.

V některých případech však může být výhodné zahrnout do daňového přiznání příjmy plynoucí z dohody, u níž byla odvedena daň srážkovou daní, neboť může vzniknout nárok na daňovou vratku.

 Publikováno na serveru iDnes.cz, 9.9.2016.

Share